streekboer_wisemicefotografie_2500 (13).

Historie

In 2011 zijn wij gestart in een samenwerking met de gemeente Groningen. Begin 2013 zijn we zelfstandig verder gegaan. Ondertussen zijn we gegroeid van 1 naar 5 locaties en hebben we jaarlijks gemiddeld 40 deelnemers begeleid en plek geboden.

Een plek in ons werkbedrijf

Wij geven jongeren (en inmiddels ook een aantal volwassenen) die afstand hebben tot school, werk en/of maatschappij een duwtje in de rug, met als doel dat ze terug gaan naar school, meer kans hebben op een baan en/of meer zelfstandig kunnen participeren in het dagelijks leven. Dat duwtje geven we ze door ze een plek te geven in onze werkbedrijven. Daar doen ze werkervaring op, maar vooral ook sociale en levensvaardigheden.

Diverse projecten

In de eerste vijf jaar hebben we steeds de verbreding gezocht: meer locaties en meer soorten werkbedrijven (fietsen, scooters, auto's, hout, groen, stallingen). Eind 2016 hebben we besloten om ons de komende tijd vooral te richten op fietsen en fietsmobiliteit in de stad Groningen en alles wat daarmee te maken heeft.

In 2019 verlegden we onze focus naar het bestrijden van armoede, via kringloop- en weggeefwinkels, en projecten op het gebied van voedsel. We zijn nu bijvoorbeeld uitgiftepunt van de Streekboer.